Vanuit Nederland is Berlijn met de auto goed bereikbaar. Maar waar moet je op letten als je met de auto naar Berlijn gaat? Wat is de afstand, heb je een millieusticker nodig en wat zijn de overige aandachtspunten? Deze vragen en meer worden behandeld in dit artikel.
Afhankelijk van de woonplaats, dag van rijden, wegwerkzaamheden en snelheid op de Autobahn, is Berlijn in 5 tot 8 uur met de auto te bereiken. Een overzicht van de afstand in kilometers en indicatieve reistijd:
- Amsterdam: circa 650 kilometer (circa 7 uur)
- Utrecht: circa 630 kilometer (circa 6,5 uur)
- Arnhem: circa 600 kilometer (circa 6 uur)
- Zwolle: 570 kilometer (circa 6 uur)
- Groningen: 576 kilometer (circa 5,5 uur)
- ’s-Hertogenbosch: circa 650 kilometer (circa 6,5 uur)
- Middelburg: circa 800 kilometer (circa 8 uur)
- Maastricht: circa 670 kilometer (circa 6 uur en 45 minuten)
Hieronder enkele tips en aandachtspunten voor de autoreis naar Berlijn. Goed voorbereid de weg op!
Zon- en feestdagen: minder verkeer
Het is aan te raden om op zon- en feestdagen te rijden, gezien er dan minder verkeer op de Duitse wegen aanwezig is. In Duitsland geldt voor vrachtverkeer namelijk een algemeen rijverbod op zon- en feestdagen van 00.00 tot 22.00 uur.
Snelheid
Veel Nederlanders zien de Duitse snelwegen als een manier om de auto ‘uit te testen’ en eens flink het gaspedaal in te trappen. De Autobahn behoort tot één van de weinige autosnelwegen in de wereld waar voor een groot deel geen snelheidslimiet van toepassing is. Op circa een kwart van de Duitse autosnelwegen geldt een snelheidslimiet. Dit heeft ook een keerzijde…
File en wegwerkzaamheden
Ondanks dat het soms rustig kan zijn op de autosnelwegen en er niets aan de hand lijkt te zijn, is het belangrijk om alert te zijn en gepaste afstand te houden. Zo nu en dan kan het verkeer opeens stilstaan.
Het is belangrijk om vooraf te checken of er op de route naar Berlijn wegwerkzaamheden, zogenaamde Baustelle, bekend zijn. Dit kan op de website van de ANWB. Op de website van de ANWB is ook actuele file-informatie te vinden.
Op- en afritten
De op- en afritten van de snelwegen in Duitsland zijn korter dan in Nederland. Van belang is om bij hoge snelheden, vaart te minderen richting een afrit. Ook bochten in of direct na de afrit vragen, zeker bij hogere snelheden, de nodige stuurmanskunsten. Naast de afritten zijn ook de opritten relatief kort, waardoor je minder tijd hebt om op snelheid te komen.
Tanken
Hoogstwaarschijnlijk zal tijdens een autoreis naar Berlijn een bezoekje aan een Duits tankstation niet ontbreken.
Van belang is om te weten welke brandstof getankt moet worden. Hieronder een overzicht van de in Duitsland gehanteerde benamingen voor brandstoffen:
- Euro 95 (loodvrij): Euro 95 en Super E10 (95 Oktan)
- Superplus 98 (loodvrij): Super Plus (98 Oktan)
- Diesel: Diesel
- LPG: Autogas / Flüssiggas
- Aardgas: CNG / Erdgas
- Bio-ethanol: E85
- Biodiesel: Biodiesel
Super E10 en Super Plus
Sinds 2011 is Duitsland op grote schaal overgegaan op verkoop van brandstof met bijmenging van bio-ethanol, Super E10 en Super Plus E10. Euro 95 is echter in de meeste gevallen nog wel verkrijgbaar bij de Duitse tankstations.
Aan te raden is om voorafgaand aan de reis te controleren of je auto geschikt is voor rijden op E10 . Dit kan via E10check.nl. Voor voertuigen die niet op Super E10 kunnen rijden, adviseert de ANWB een premiumbrandstof (bijvoorbeeld Super Plus 98) te tanken als Euro 95 niet te verkrijgen is.
LPG
LPG is op dit moment bij ruim 7.000 tankstations in Duitsland te verkrijgen. Langs de weg staan meestal borden die aangeven of bij het betreffende tankstation Autogas of Flüssiggas verkrijgbaar is.
Om LPG bij de oosterburen te kunnen tanken, is voor een LPG-installatie met een Nederlandse standaardaansluiting (bajonet) een Europanippel (acme) benodigd.
Prijzen
In Duitsland kunnen de brandstofprijzen bij de pomp sterk schommelen. Tussen 17.00 uur en 19.00 uur zijn de prijzen vaak het laagst, terwijl ze later op de avond en ’s nachts meestal het hoogst zijn. Net als in Nederland zijn de brandstofprijzen van tankstations verder weg van de autosnelweg aanzienlijk lager dan die van tankstation direct aan de autosnelweg.
Daarnaast geldt dat bij een Autohof (een wegrestaurant met tankstation en grote parkeerplaats voor vrachtwagens bij een afrit van de Autobahn) meestal goedkoper kan worden getankt dan bij een gewoon tankstation of Raststätte (een wegrestaurant direct langs de Autobahn).
Betaalmogelijkheden
Om de getankte brandstof af te rekenen kan, naast contant geld, gebruik worden gemaakt van een Nederlandse bankpas of creditcard. In enkele gevallen blijken Nederlandse bankpassen en creditcards echter niet bruikbaar. Om die reden is het verstandig om voldoende contant geld mee te nemen om eventuele problemen bij tanken te voorkomen.
Winterbanden en -uitrusting
In Duitsland moet de auto voorzien zijn van banden die geschikt zijn voor de weersomstandigheden. Tijdens winterse omstandigheden is het dan ook verplicht op winterbanden of all season-banden te rijden. De banden dienen voorzien te zijn van het M+S-aanduiding of het sneeuwvloksymbool. Voor winterbanden wordt een minimale profieldiepte van 4 millimeter geadviseerd, omdat de banden anders niet optimaal werken.
Ook dient er bij winterse omstandigheden antivries in de ruitenwisservloeistof te zitten. Als niet aan de eisen met betrekking tot de weersomstandigheden wordt voldaan, kan er een boete worden opgelegd van 40,- euro. Indien de auto een obstakel voor overig verkeer vormt, bedraagt de boete zelfs 80,- euro.
Volgens winterse omstandigheden is volgens de wet sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijsvorming. Er bestaat geen vaste periode waarin het gebruik van genoemde banden verplicht is. Ook buiten de wintermaanden kan er immers sprake zijn van winterse omstandigheden.
Meenemen!
Sinds 1 juli 2014 is het in Duitsland verplicht om minstens één reflecterend veiligheidsvest in de auto te hebben. De veiligheidsvesten moeten binnen handbereik liggen. Wie geen veiligheidsvest in de auto heeft, riskeert een boete. Ook dienen een gevarendriehoek er verbanddoos aanwezig te zijn in het voertuig.
De genoemde uitrusting is alleen verplicht voor voertuigen met een Duits kenteken. De ANWB adviseert Nederlandse automobilisten de lokale regels te volgen uit veiligheidsoverwegingen en om een eventuele discussie met de politie ter plaatse te voorkomen.
Milieusticker
De Duitse overheid probeert de luchtkwaliteit van met name steden te verbeteren. Om die reden zijn zogenoemde Umweltzones (milieuzones) ingevoerd. In deze zones mag je alleen met je auto komen, wanneer deze van de juiste milieusticker (Umweltplakette) is voorzien.
Sinds januari 2008 dient de automobilist in Berlijn rekening te houden met de milieusticker. In Berlijn dient de voorruit van de auto te zijn voorzien van een groene sticker. Dit betreft klasse 4 (hoogste klasse) en staat voor voertuigen die behoren tot de milieuvriendelijkste klasse.
Aan het begin van de zone wordt aangegeven wanneer de Umweltzone begint. Indien het voertuig niet is voorzien van de groene sticker mag de auto niet in de zone rijden. Op het rijden zonder sticker staat een boete van 80,- euro.
Verkrijgbaarheid
De Umweltplakette zijn in Nederland verkrijgbaar bij:
- ANWB -winkel (13,95 euro (voor ANBW-leden), binnen 3 werkdagen thuisgestuurd)
- KwikFit-vestiging (17,50 euro, binnen 3 tot 5 werkdagen thuisgestuurd)
- Milieusticker.nl (TÜV Nederland) (17,85 euro, binnen 3 werkdagen thuisgestuurd)
- DEKRA (13,75 euro, binnen 2 dagen thuisgestuurd of direct mee te nemen bij de vestiging in Alkmaar en Uden)
- GWK Travelex-vestiging (14,95 euro, direct mee te nemen)
Ook in Berlijn kunnen de milieustickers worden verkregen bij diverse autogarages. De prijzen liggen tussen de 5,- en 15,- euro.
Tol betalen: wel of niet?
Al enkele jaren wordt gesproken over invoering van tolheffing op de Duitse wegen. Duitsland wilde aanvankelijk dat automobilisten vanaf 2016 op de Duitse snelwegen tol zouden betalen, maar de Europese Commissie heeft roet in het eten gegooid.
De huidige Bundesverkehrsminister (Minister van Verkeer) wil zowel Duitsers als buitenlanders tol laten betalen. Echter krijgt de Duitse bevolking de gelden terug in de vorm van een lagere wegenbelasting. Buitenlandse automobilisten krijgen deze compensatie niet, wat volgens de Europese Commissie in strijd is met de Europese rechten op het gebied van vrij verkeer van mensen en goederen.
Gezien de bezwaren van de Europese Commissie en diverse andere Europese staten is het nog maar de vraag of tolheffing in Duitsland wordt ingevoerd en op welke termijn dit gaat gebeuren. Voor nu kan men, voor zolang het duurt, vrij bewegen over de Duitse Autobahn.
Parkeren in Berlijn (gratis)
Het vinden van een parkeerplaats in Berlijn, kan soms een flinke uitdaging zijn. Gelukkig zijn er genoeg parkeerplaatsen in Berlijn. Het is zelfs mogelijk om gratis met de auto te parkeren. Hieronder zijn een aantal gratis parkeerplaatsen in Berlijn op een rijtje gezet.
Gratis parkeren in Berlijn
- Hohenschönhauser Tor (Lichtenberg)
- Bundesplatz (S+U) ( Tempelhof-Schöneberg)
- Deutsche Oper (Mitte)
- Karl-Marx Allee – langs de kant van de weg (Friedrichshain-Kreuzberg)
Alle parkeerplaatsen in Berlijn
Er zijn veel parkeerplaatsen in Berlijn maar het is niet altijd gemakkelijk om een parkeerplaats te vinden in de buurt waar u in Berlijn verblijft. Via de website parkopedia.de kunt u gelukkig een duidelijk overzicht vinden van alle parkeerplaatsen in Berlijn.
Heeft u aanvullende tips of vragen over het artikel ‘ met de auto naar Berlijn’? Geef dan hieronder een reactie.
Laat een reactie achter